بلاگ

ارتونیل ناخن پا چیست؟

عکس ارتونیل ناخن پا چیست

یکی از مشکلات شایع ناخن که بیشتر در ناخن های پا دیده می شود، فرو رفتن ناخن در گوشت است. این مشکل علاوه بر داشتن درد زیاد، ممکن است موجب بروز عفونت و التهاب در انگشتان پا شود. در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی، با کمک متد ارتونیل می‌توان این مشکل را حل کرد. ارتونیل به دو روش انجام می‌شود. یکی از انواع آن سیم‌های مخصوصی است که بر روی صدف ناخن ها قرار می‌گیرد. این سیم با بلند کردن ناخن از کناره ها، مانع از رشد آن در داخل بافت انگشت می‌شود و صدف خم شده و لوله ای ناخن را به شکل اول برمی‌گرداند. یکی دیگر از روش‌ها ابزار ارتونیل است که به شکل گیره‌ای است که به دو طرف دیواره ناخن متصل می‌شود و فاصله ای جزیی با بستر ناخن ایجاد کرده وبعداز آن با مواد کاشت، فرم ناخن صحیح را تثبیت می‌کند. در این مطلب از سیمارخ پاسارگاد، ارتونیل ناخن پا و مراحل انجام آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

شما می توانید برای خرید انواع لاک ژل و لوازم کاشت ناخن از طریق همین سایت سفارش خود را ثبت کنید.

آیا ارتونیل دردناک است؟

یکی از سوالاتی که ذهن بسیاری از افراد را در مورد ارتونیل به خود مشغول کرده این است که آیا انجام ارتونیل درد دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که متد ارتونیل پا ممکن است دردناک باشد، مخصوصا اگر شخص سابقه‌ی عفونت یا قارچ داشته باشد. ولی به طور کلی درد خاصی ندارد. سیم های ارتونیل بدون ایجاد جراحت توسط پزشک روی سطح ناخن قرار می‌گیرند. در این روش، ناخن‌های شما بدون استفاده از هر گونه بی‌ حس کننده موضعی یا سر کننده درمان می‌شود. 

ارتونیل ناخن در واقع روشی بدون جراحی، برای درمان ناخن هایی است که در گوشت فرو می‌روند. در این روش که به عنوان ارتودنسی ناخن هم شناخته می شود، مثل ارتودنسی دندان، سیم‌هایی روی ناخن قرار می‌گیرند. این سیم‌ها شکل و حالت ناخن های خمیده و بد فرم را تغییر می‌دهند و مانع از بروز دوباره این مشکل می شوند. نکته قابل توجه این است که ممکن است این درمان برای همه افراد مناسب نباشد و احتمال درمان نشدن ناخن وجود دارد. در این صورت برای درمان ناخن، باید آن را جراحی کرد.

…:::: مطلب پیشنهادی: پرایمر کاشت ناخن چیست ::::….

مراحل انجام ارتونیل پا

یکی از مهم ترین دلایل فرو رفتن ناخن در گوشت، استفاده از کفش و جوراب نامناسب است. انجام ورزش هایی از جمله فوتبال، کوهنوردی، باله، سوارکاری، بدنسازی و … بدون استفاده از کفش مناسب ممکن است موجب بروز این مشکل شود. در بعضی مواقع هم ممکن است این عارضه، ارثی باشد. ارتونیل یا ارتودنسی ناخن، برای فرم دادن به ناخن و جلوگیری از بروز دوباره این مشکل انجام می شود. با انجام ارتونیل، می توان به اصلاح روند و زاویه رشد ناخن کمک بزرگی کرد. برای انجام این کار به یک سری وسایل نیاز دارید که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم. 

  • پدیکور ناخن پا
  • در صورت تمایل کوکتل
  • ارتونیل
  • نرم کننده یا لوسیون
  • سشوار

نکته قابل توجه این است که این عارضه بیشتر برای شست پا ایجاد می شود. در بسیاری از مواقع ناخن افراد به طور مادرزادی این مشکل را دارد و نیازمند انجام ارتونیل یا ارتودنسی ناخن است. حالا که با ابزار انجام این کار آشنا شدید، مراحل انجام آن را با هم بررسی می‌کنیم. این مراحل عبارتند از: 

۱. پدیکور ناخن 

۲. انتخاب سیم مناسب

۳. قرار دادن سیم روی ناخن پا

۴. سوهان کشی 

در ادامه هریک از این مراحل را بیشتر توضیح می‌دهیم.

…:::: پیشنهاد سیمارخ: انواع بیماری های ناخن ::::….
  • پدیکور ناخن

در اولین مرحله از ارتونیل ناخن پا، باید ناخن های پا را پدیکور کنید. به این ترتیب پوستهای مرده و پینه های پا به طور کامل از بین می‌روند و ناخن برای انجام ارتونیل آماده می‌شود. برای نرم شدن پاها می توانید نمک دریایی و کوکتل را در یک ظرف آب بریزید و پاهای خود را درون آن بگذارید. برای این که ناخن به طور صحیح در سیم ارتودنسی قرار بگیرد، نباید هیچ گونه پوست مرده یا گوشت اضافه اطراف آن باشد. در این مرحله به هیچ عنوان نباید ناخن های پا را کوتاه کنید.

  • انتخاب سیم مناسب

سیم ارتونیل با توجه به شدت فرورفتگی ناخن ها انتخاب می شود. به این ترتیب، پزشک قبل از شروع درمان ناخن شما، باید میزان فرورفتگی و همچنین زاویه مناسب سیم را پیدا کند. ضخامت سیم با توجه به جنس صدف ناخن و همچنین زاویه فرورفتگی گوشت در ناخن توسط پزشک معالج مشخص می‌شود. سیم های ارتونیل ضد حساسیت و ضد زنگ هستند و موجب آسیب رسیدن به صدف ناخن نمی شوند. متداول ترین سیم های ارتونیل ناخن در جنس های فایبرگلاس، کامپوزیت و فلزی در بازار موجود هستند.

  • قرار دادن سیم روی ناخن پا

بعد از انتخاب سیم مناسب و نرم شدن ناخن، پزشک سیم را روی ناخن قرار می دهد. برای این کار باید، دو قسمت ابزار ارتونیل که شبیه به گیره است را زیر دو لبه ناخن قرار دهد و پیچ را فیکس کند. در این مرحله فقط سیم باید روی ناخن ها قرار بگیرد و نباید فشاری به آنها وارد شود. 

در مرحله بعدی پای خود را همراه با ابزار ارتونیل داخل آب بگذارید و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه خیس بخورد. این ابزار یک زین دارد که روی ناخن قرار می گیرد و با چرخاندن پیچ می توان آن را تنظیم کرد. در نتیجه روی ناخن فشار وارد می کند و با بلند کردن لبه های ناخن، فضای بیشتری در کناره های ناخن ایجاد می کند. بعد از قرار گرفتن سیم ارتونیل روی ناخن، ناخن باید ۵ دقیقه در معرض باد سرد سشوار قرار بگیرد.

  • سوهان کشی

در مرحله آخر بعد از فیکس شدن سیم روی ناخن پا، دستگاه را از ناخن جدا کنید و ناخنها را سوهان کشی کنید. همچنین لبه‌های ناخن باید با ناخن‌گیر گرفته شوند. بعد از انجام ارتونیل می توانید کارهای روزمره خود از جمله راه رفتن، رانندگی و ورزش را انجام دهید. سیم های ارتونیل حجم بسیار کمی دارند و با ظرافت روی ناخن ها قرار می گیرند در نتیجه مشکلی برای کارهای روزمره ایجاد نمی کنند.

روش های مراقبت و نگهداری بعد از ارتونیل پا 

مهم‌ترین مزیت متد ارتونیل این است که بدون وارد کردن آسیب به بافت و بستر زیرین ناخن، موجب صاف شدن ناخن می شود. همان طور که اشاره شد، این روش معمولا درد زیادی ندارد و فرد بدون طی کردن دوران نقاهت، درمان می‌شود. در صورتی که بعد از انجام ارتونیل مراقبت‌های لازم انجام شود، روند درمان بدون هیچ مشکلی پیش می‌رود. در ادامه کارهایی که باید در راستای مراقبت و نگهداری بعد از ارتونیل پا انجام دهید را مشاهده می‌کنید: 

  • پوشیدن جوراب های نخی و آزاد 
  • پوشیدن کفش های راحت با پنجه نسبتاً پهن
  • استفاده از چسب های درمانی مناسب
  • جلوگیری از وارد شدن ضربه و فشار به ناخن
  • خشک نگه داشتن محل ارتونیل شده برای جلوگیری از ایجاد عفونت و قارچ

جمع بندی

متد ارتونیل در مقایسه با جراحی و سوزاندن ناخن، مزیت های زیادی دارد. این روش هیچ عوارضی ندارد و آسیبی به بافت ناخن نمی‌رساند. 

در این مطلب از سیمارخ پاساگاد متد ارتونیل ناخن را برای شما عزیزان شرح دادیم. اگر سوالی در مورد این متد جدید دارید می‌توانید در قسمت نظرات با ما مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *